Rolls-Royce

Een groot aantal luxe automerken heeft haar wortels in het Verenigd Koninkrijk. Neem bijvoorbeeld Bentley, Aston Martin, Lotus en ook zeker Rolls Royce. In 1884 besloot Charles Rolls na meerdere baantjes zijn eigen bedrijf te beginnen. Hij begon een elektrische werkplaats en kocht in 1903 een gebruikte Decauville. Dit beviel hem echter zo slecht dat hij besloot om zelf auto’s te maken. Zakenpartner Frederick Royce besloot om de verkoop op zich te nemen; de naam Rolls-Royce was geboren. Het bedrijf verhuist in 1908 naar Manchester en tegen die tijd had het merk zijn naam als bouwer van luxe auto’s definitief bevestigd.

De eerste auto die het merk bouwde, de Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost, was gelijk een hit. Sterker nog, deze auto wordt door velen nog steeds gezien als de beste auto allertijden. De reputatie wat betreft kwaliteit is direct duidelijk. Van de desbetreffende auto zijn zo’n 8.000 stuks gebouwd, waarvan een deel nog steeds geschikt is om mee te rijden. De opvolger van de Silver Ghost was de Phantom I, gevolgd door de Phantom II en Phantom III.

In 1931 nam Rolls-Royce de directe concurrent Bentley over om zich op de sportievere automobilist te focussen. Tot 2002 waren Rolls-Royces en Bentleys vaak nagenoeg identiek aan elkaar. Vanaf de Eerste Wereldoorlog produceerde het bedrijf ook nog vliegtuigmotoren, dit is één van de redenen dat populaire automodellen uit die periode slechts in beperkte oplages zijn geproduceerd. Auto’s die na de Tweede Wereldoorlog zijn gemaakt hebben hogere productiecijfers en zijn daardoor ook vaker terug te vinden als occasion.

Rolls-Royce had inmiddels bewezen voertuigen van topkwaliteit te maken, maar door ontwikkelingen in de autobranche moest het merk ook moderniseren. In 1965 werden dan ook een zelfdragend carrosserie, hydropneumatische wielophanging en schrijfremmen geïntroduceerd. Desalniettemin raakte het bedrijf in financiële problemen. De autodivisie en de vliegtuigdivisie werden opgesplitst, waarvan de autodivisie uiteindelijk in de handen van Volkswagen terechtkwam. Toch kreeg dit nog een andere wending doordat BWM eigenaar van de rechten was van het naamgebruik en het logo van Rolls-Royce. Dit liep uit tot een impasse. BMW kocht daarop een optie op Volkswagens' handelsmerken. Uiteindelijk kwam er een overeenstemming. Tot 2002 zou BMW motoren blijven leveren voor Rolls-Royce en Bentley. Vanaf het begin van 2003 ging Volkswagen alleen door met Bentley en mocht BMW zelf auto's maken onder de naam van Rolls-Royce. 

Hoewel Rolls-Royce dus niet alleen auto’s produceerde is dat wel waar het merk tegenwoordig om bekend staat. Alle auto’s van Rolls-Royce onderscheiden zich door ongeëvenaarde afwerking tot in de details. Afhankelijk van het model zijn sommige auto’s prima beschikbaar maar zijn er ook zeer zeldzame modellen zoals de Rolls-Royce Silver Seraph Park Ward.

Mocht u op zoek zijn naar een tweedehands Rolls-Royce helpt Ibalo u graag om uw droom werkelijkheid te maken.

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN
ONZE NIEUWE AUTO’S?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Ibalo. Maakt u zich geen zorgen, we gaan niet allemaal reclame sturen. Enkel en alleen als we echt iets bijzonders te melden hebben.